Menu Sluiten

In 1989 kwam de LS 400 op de markt als alternatief voor alles wat groot, bekend en arrivé was. Lexus was het merk en niemand veerde op uit zijn stoel. Japanse auto’s van groot formaat waren ongetwijfeld goed, maar het land van de Rijzende Zon ontstijgen was niet voor ze weggelegd. En juist dat was Lexus van plan.

In Europa keek de concurrentie met wantrouwen naar de eerste Lexus. De eerste artikelen van autojournalisten logen er niet om. Wat deed Lexus anders dan de gevestigde orde? 

Nu, een kleine dertig jaar later, lijkt het antwoord eenvoudig. Op dat moment, eind jaren tachtig, begin jaren negentig, helemaal niet. Het was complex zelfs. De Duitse drie constateerden dat Lexus zich op een niveau bewoog dat zij nog niet hadden bereikt. Weliswaar waren de Duitsers mijlen verder op het gebied van productplacement en, niet onbelangrijk, styling, maar sec bij de auto zélf kwamen ze niet in de buurt. Lexus liet een auto het levenslicht zien op basis van een verbijsterende, niet eerder vertoonde technieken.

Lexus deed er een paar jaar over om definitief wortel te schieten binnen het auto-establishment. De LS 400 was na één generatie een auto die boven elke twijfel was verheven. Discussies waren niet langer aan de orde, de bal lag bij de concurrentie. Niet alleen in Europa, maar ook in Amerika waar de auto, maar vooral het merk, op een voetstuk werd gezet waar het tot op de dag van vandaag met verve acte de présence geeft.

Share

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten