Menu Sluiten
1990 Enkele pagina's uit de originele LS-brochure

Natuurlijk schilderde de concurrenten de Lexus LS af als een veredelde Toyota. Maar juist Toyota creëerde een nieuwe belevingswereld met de Lexus.

Van het oorspronkelijke eerste model van de Lexus LS rijden er nog talloze in de rondte. De kilometerstanden zijn soms mega en natuurlijk vreet de tijd ook echt wel aan de carrosserie van een Lexus, maar veel exemplaren zijn nog in voortreffelijke staat. Het voorbeeld staat op dit moment in de showroom. De eigenaar kocht hem als fraaie occasions en schreef zelf zijn verhaal.

Het was is 2001 dat ik vol verwachting naar de Lexus Occasion Dagen op de mooie locatie Raamsdonkveer reed. In de V.S. had ik de Lexus LS400 al zien rijden. Ik wilde die auto’s nu eens in het echt van nabij te bewonderen. Ik had niet echt het idee om er daadwerkelijk 1 aan te schaffen die dag.

Het pand was van binnen boven verwachting mooi en de diverse glimmende modellen stonden al vanaf de ingang ten toon gespreid. Zeer enthousiast liep ik langs de diverse auto’s toen mijn oog op een mooie zilvergrijs model viel. Eerst liep ik er goedkeurend omheen en bewonderde de mooie lijnen van de auto. Het interieur was toch stukken fraaier vergeleken met dat van de auto waarmee ik naar Brabant was gereden, een niet mis te verstane Volvo 960. Toen ik het bordje zag met begeleidende tekst van de auto viel ik van de ene verbazing in de andere. Ten eerste begreep ik niet dat een 10 jaar oude auto er zo mooi uit kon zien, ten tweede dat de prijs zo ontzettend mooi zou vallen. Toen ook nog de vriendelijke heer van Lexus Breda de heer de Neree, die mij te woord stond, meldde dat er tevens zogenaamde Red Carpet garantie zou worden gegeven en dat het mij vrij stond te overleggen met de vorige eigenaar over de staat van de auto viel mijn mond letterlijk open van verbazing. Ik kende de Red Carpet garantie nog niet, maar 3 jaren volle merkgarantie op een auto van die leeftijd met ook nog haal en breng service bevreemde mij en gaf mijn tevens het gevoel dat Lexus toch wel erg veel vertrouwen in het eigen product moest hebben.

De doorslag gaf uiteindelijk de telefoon van de heer de Neree die hij mij in handen gaf. “Het nummer staat in de telefoon, waarom belt U niet even met de vorige eigenaar die ik goed ken om te vragen wat hij van de auto vindt”. Zo gezegd, zo gedaan. Ik kreeg een jongeman aan de lijn, die bij navraag vertelde dat zijn vader. De vorige eigenaar van de auto, niet thuis was. Wel kon hij mij vertellen dat zijn vader zeer tevreden was met de auto en er ook heel zuinig op was geweest. Als anekdote vertelde hij dat zijn vader liever een paar keer omreed om naar een andere, veilige parkeerplaats te zoeken als hij het idee had dat de auto door openslaande portieren of inparkeren beschadigd zou raken. Dan kon wel eens kloppen, want er zat werkelijk geen deukje of krasje op de auto. De enige reden dat de auto nu was verkocht was dat pa nu eenmaal meteen de nieuwe versie van de LS had besteld en deze auto daarop was ingeruild. Ik vond het een mooi en ergens ook aandoenlijk verhaal over de auto.

Al met al zorgde deze ervaring ervoor dat ik binnen een half uur het koopcontract had getekend en pas bij het terug naar huis rijden mij zat af te vragen of ik er wel goed aan had gedaan zo snel een auto te kopen met de eigenlijke intentie te gaan kijken. In de afgelopen jaren vertel ik dit verhaal, zoals ik het mij herinner, graag aan diegenen die mij vragen hoe ik nu aan een dergelijke auto ben gekomen.

Mooi verhaal van een enthousiaste liefhebber.
We hebben meer voor enthousiaste LS-adepten van het eerste uur: de brochure uit 1992. Het beste te bekijken op een desktop PC.
1992 Lexus LS 400 brochure NL

In 1997 is de Lexus LS meegegaan met zijn tijd, ook al vinden veel mensen dat niet eens nodig. Maar ja, in autoland is dat een gewoonte en ook de LS ontkomt dus niet aan een gedaanteverwisseling. Hoewel... de auto blijft uiterst herkenbaar. Is dat niet toevallig ook traditie bij andere premiummerken? Richting millennium worden luxe en technische vooruitgang steeds meer zichtbaar. De computer neemt bezit van de auto en de voorspellingen zijn duidelijk. Lexus wordt uiteindelijk een computer op wielen. Als iemand opmerkt dat een auto ooit zelf zal rijden, is dat op een moment dat niemand nog weet dat Google juist Lexus heeft gekozen als voorbeeld voor de autonome auto.

In het eerste decennium van de 21e eeuw is de luxegraad van de Lexus LS dusdanig opgevoerd dat de auto in 2007 wordt uitgeroepen als WereldAuto. Niet lang voor die verkiezing werd de LS 460 hybride geïntroduceerd in Genève. De LS 600h wordt het topmodel. 

Met relatief klassieke vormen neemt Lexus LS afscheid van het eerste decennium. Het tweede decennium zal zorgen voor een significant andere styling en innoverende technische hoogstandjes die per saldo zullen resulteren in een totaal andere vorm van mobiliteit.

2009 Lexus LS

De Lexus LS van 2012 is een totale verandering als het om styling gaat. De auto heeft inmiddels de wereld veroverd en vertoont zich op locaties waar luxe automobielen nog niet zo héél lang bestaan. Kijk maar eens naar deze LS brochure uit 2012. Uit welk land? Hongarije!! 2012 Lexus LS brochure

Het ontwerp van de Lexus is agressiever en karakteristieker op hetzelfde moment. De tijd van ingetogen auto's wordt 'old skool' en Lexus kan zich inmiddels meten met de meest exclusieve limousines die in de markt worden aangeboden. Het comfort aan boord glijdt elke editie naar een nieuw hoogtepunt. Als het doek van de nieuwste LS wordt afgetrokken, is vriend en vijand verbijsterd. Wéér is het allerbeste overtroffen en zonder blikken of blozen meldt Lexus dat het einde nog allerminst in zicht is.

Bewust wordt nog steeds gekozen voor hybride-aandrijving ook al is de knipoog naar waterstof niemand ontgaan. Als altijd neemt de fabrikant de tijd en is de planning duidelijk: zo'n auto komt als de tijd er rijp voor is. Geniet eerst nog maar even van de auto die er nu is.

Share

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten