Menu Sluiten

Ooit begon de Story of Lexus met de LS. De eerste Lexus LS werd een icoon, een legende waar tot op de dag van vandaag over wordt gesproken. Inmiddels zijn we na bijna dertig jaar de nodige LS-generaties verder en presteert het Japanse premiummerk het wéér om de bovenste plek op het erepodium te veroveren.

Wanneer een nieuwe versie van een model wordt geïntroduceerd, is er ook een oude versie. Klinkt niet aardig, want als er één merk is waarvan de oudjes het nog best doen, is dat ongetwijfeld Lexus. Tussen de nieuwe en de oude Lexus die we u voorschotelen, ligt een periode van ongeveer 27 jaar, de eerste versie van de LS uit 1991, de actuele versie van 2018. Een wereld van verschil binnen dezelfde beleving.

De historie van de Lexus LS is er een die bol staat van de meest uiteenlopende kritieken. Van himmelhoch tot deep down low. Niet alleen vond je hem mooi of gewoon lelijk, je vond het ook een slap aftreksel van een Mercedes-Benz óf een ingetogen premium met een klassieke inborst. Discussie over de techniek was er niet, de Lexus LS gleed moeiteloos door naar de hoogste regionen. Geen andere Lexus deed hem dat ooit nog na, in elk geval niet op basis van de kwaliteiten die de LS werden toegedicht.

Even terug in de tijd, de introductie van de Lexus LS, een nieuw merk met, werd schoorvoetend gemompeld, de beste auto ter wereld. Pretentieus, ambitieus? Misschien wel, eind jaren tachtig kon dat nog. Het filmpje waarbij een glas champagne doodstil op de draaiende V8-motor van de LS stond, werd gevreten. Daimler kocht een LS en en de uitslag van de obductie bleef geheim, maar de toon was gezet. Niemand nog die de snel veroverde plek in de eregalerij van topautomobielen van Lexus in twijfel trok.

Rijden in de LS bleek een ongekende ervaring, de dashboardverlichting van de auto kwam uit het land der dromen, de achtcilinder leek niet te bestaan, de stilte uit het land van niets.

Lexus bouwde nieuwe varianten van de LS, de autowereld dwingt je nu eenmaal om te vernieuwen. Opvolgende generaties reden evenzeer indrukwekkend, maar de impact van de eerste LS groeide uit tot de legende die deze limousine tot op de dag van vandaag is. Ligt die reputatie voor de deur van het succes van de nieuwste generatie van de Lexus LS?

De actualiteit

De laatste LS die Lexus aan de consument voorstelt, is uiteraard een auto met alles wat een auto moet hebben. Inclusief de nieuwste technieken, inclusief alle voorschriften, vaak beperkingen, die overheden als nieuwe norm stellen. De magistrale achtpitter van ooit verliest twee cilinders, ook al neemt het vermogen toe. De uitstraling van de nieuwste LS is eigentijds, de lijst van ingrediënten is even lang als imposant. Er is niets te wensen, het is er.

De progressie van de nieuwe Lexus LS in vergelijking met de eerste editie is op hetzelfde moment mega groot en piepklein. Dat laatste komt vooral omdat de auto anno 2018 minder mag dan ooit tevoren. Je kunt niet meer uit de voeten met de onvoorstelbaar indrukwekkende prestaties. Niet alleen de verkeersregels zitten het optimale genot in de weg, ook de medeweggebruikers zorgen voor een permanente obstipatie. Resteert het onverkorte genoegen in de prachtige cockpit waar je je bijna onaantastbaar voelt.

De Lexus LS van vandaag alleen maar luxueus noemen, is een volmaakt understatement. Nooit eerder combineerde het Japanse merk zoveel smaken Autodrop binnen de vier deuren van een limousine die zijn gelijke of zelfs betere wel kent, maar nooit in zijn totaal. Cumulatief is de LS nog altijd de beste in zijn klasse, al zijn er andere premium-merken die hier en daar op een onderdeel op punten winnen.

In de showroom

We hebben de eerste uitvoering van de Lexus LS en de jongste editie als familieleden naast elkaar geparkeerd in onze showroom. De LS uit 1991 is tijdelijk ter beschikking gesteld door een enthousiaste autoliefhebber die het als een groot compliment ziet dat zijn auto als een trotse grootvader naast een achterkleinkind mag staan. De liefhebber komt aan het woord in de volgende aflevering van deze LS-trilogie.

Share

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten