076-5711933

Masterclass

Elektrisch rijden

Aangeboden door Lexus Breda

De eerste volledig elektrische Lexus is nog dit jaar te koop. Natuurlijk wil Lexus iedereen verleiden om elektrisch te gaan rijden. Het zal u wellicht vreemd in de oren klinken, maar elektrisch rijden is óók voor ons helemaal nieuw. Natuurlijk krijgen wij training en rijden we in de auto, maar dan nóg is elektrisch rijden héél anders dan rijden met een brandstofmotor. 

Wij hebben autojournalist Ted Sluymer gevraagd om objectief te vertellen hoe het is om met een elektrisch auto te rijden. En dan vooral in de dagelijkse praktijk.
Als autojournalist heeft Sluymer alles gereden wat vier wielen en een brandstofmotor heeft, maar hij rijdt nu al jaren privé elektrisch en heeft beroepshalve alle elektrische auto’s van alle merken gereden. Natuurlijk ontbreekt zijn absoluut objectieve mening over de nieuwe Lexus UX 300e niet.

We hopen dat u vooral meer inzicht krijgt in de nieuwe elektrische mobiliteit. Wèl een kleine waarschuwing vooraf: het is géén short story! En dan is dit nog maar deel 1… dus stay tuned.

Hartelijke groet,
Team Lexus Breda

Elektrisch rijden

Een kwestie van wanneer

Ted Sluymer, automotive trendwatcher en elektrisch rijder

Het ligt niet in mijn bedoeling om de historie van de elektrische auto aan jullie te vertellen. De geschiedenis van de elektrische auto is al ruim een eeuw oud en mensen die een hekel aan elektrisch autorijden hebben, waarom weten ze vaak zelf niet, zeggen dan dat er in ruim honderd jaar nog steeds niets is bereikt op het gebied van elektrische mobiliteit. Dan glimlach ik vriendelijk, stap in mijn elektrische auto en rijd weg.
Overheden, dus ook de Nederlandse regering, hebben bepaald dat we elektrisch gaan rijden. We hebben geen keuze, het gaat domweg gebeuren. Sterker nog, vanaf 2030 mogen er alleen nog elektrische auto’s worden verkocht. Wil je na 2030 een nieuwe auto dan wordt het of een elektrische of een tweedehands met brandstofmotor. En met een beetje geluk mag je daar nog de stad mee in, want dat zal voor brandstofauto’s steeds moeilijker worden. En niet alleen voor dieselauto’s.

Uiteindelijk gaan we allemaal elektrisch rijden. Met een batterij of met waterstof, het wordt elektrisch. Het waarom is een schimmig en vooral politiek spel met als belangrijkste argument dat de westerse wereld niet olie-afhankelijk wil zijn. Het belangrijkste is uiteindelijk dat iedereen elektrisch gaat rijden. De vraag is dus niet of je elektrisch gaat rijden, de vraag is wanneer.

Als je mensen vraagt om een paar elektrische auto’s te noemen, komen ze meestal niet verder dan Tesla. En zelden kennen ze de modellen, al heeft de reusachtige verkoop van Model 3 wel voor de nodige bekendheid gezorgd. Verder komt de Nissan LEAF wel eens boven borrelen. Toch hebben de meeste fabrikanten inmiddels één of meerdere elektrische modellen, al zijn de meeste nog gebaseerd op omgebouwde brandstofmodellen. Slechts een handjevol is als elektrische auto ontworpen.

Autorijden wordt anders

De promotie van de elektrische auto voor en door early adopters en de subsidieregelingen hebben voor een vervelende stemming in de markt gezorgd. Tesla-rijders voelden zich boven alles en iedereen verheven, maar nadat ze regelmatig een niet werkende deurkruk in hun handen hielden, is de mond wat minder groot. Het stigma dat ze uitsluitend Tesla zijn gaan rijden vanwege torenhoge subsidies raken ze voorlopig niet kwijt. En je kunt ook beter niet subsidiëren wat je wilt, maar beter duurder maken wat je niet wilt. Maar afgezien van het subsidiegekrakeel is er eigenlijk niemand die kritiek heeft op het rijden in een elektrische auto. Dat wil zeggen: als er voldoende stroom in de batterij zit.

Daarmee kom ik meteen op het item dat geen item is maar een drogargument: strandangst, de onderhuidse paniek die je bovenkamer beheerst omdat je denkt dat je Groningen niet haalt. Of Breda, of Maastricht. Strandangst bij elektrische auto’s is net zo raar als het vergelijken van een elektrische en een brandstofauto. Dat moet je gewoon niet doen. Maar goed, we hebben het over elektrische auto’s en de angst dat je zonder stroom komt te staan. Hoe reëel is dat? Feitelijk niet. Als je zonder stroom komt te staan, is dat net zo dom als dat je je auto zonder benzine de berm in moet duwen.

Overal in Nederland staan snelladers, waarvan die van Fastned de bekendste zijn. Je kunt dus overal stroom tanken, waar dan ook in Nederland. Meneer Fastned heeft een app die je feilloos van huis naar bestemming brengt of omgekeerd. Elektrisch rijden is een kwestie van wennen, geldt dus ook voor de app. Anders gezegd: als elke bestemming probleemloos kan worden gehaald, wat zeuren we dan nog over strandangst? Actieradius? Ah, weer de vergelijking met een brandstofauto. OK, een brandstofauto komt soms verder op één tank, maar so what? Is een keertje stoppen onderweg echt zo erg? Even rustig een snack wegwerken, de smartphone uitlezen of iemand bellen?

Een uitspraak die je wel eens hoort is: “Ik koop geen elektrische auto zolang dat ding niet minstens 500 kilometer kan rijden.” Aan één stuk? Da’s niet zo goed voor een mens. Wanneer komt het trouwens voor? Op vakantie of dagelijks? Met 240 werkdagen per jaar rijd je dan 120.000 kilometer per jaar. Wie doet dat? Als je zoveel kilometer rijdt, heb je geen auto nodig maar een psycholoog. Zelfs met de helft van dat aantal kilometers. Begrijp je nu dat actieradius een onzinargument is? Ik heb jaren terug heel Nederland doorkruist in een Nissan Leaf met een actieradius van nauwelijks meer dan 100 kilometer. In de tijd dat er nog geen snelladers waren en openbare laadpalen zo langzaam als een slecht asperientje. Ik blijf beweren dat als een elektrische auto schoon aan de haak 200-250 kilometer actieradius heeft, elk afstandsprobleem daarmee is opgelost. Ik heb trouwens het bewijs inmiddels wel geleverd.

Wennen aan anders

Is je brandstoftank altijd gevuld als je ‘s morgens wegrijdt? Natuurlijk niet, al is het wel handig. Met elektrisch rijden is dat precies hetzelfde. Het is handig als je batterij voldoende power heeft. Is een lader aan je huis daarom een goede oplossing? Dat ligt er aan. Niet iedereen kan eenvoudig thuisladen. Woon je ergens hoog en droog in een appartement, dan lukt het niet. Dat wordt dus laden aan de snellader onderweg of een laadpaal in de straat. Zet de auto ‘s avonds aan de lader en je bent weer goed voor flinke rit.

Als het wel mogelijk is om thuis te laden, dan zijn zonnepanelen erg aantrekkelijk. Met een beetje geluk wordt elektrisch rijden dan wel héél voordelig. Als die optie er is altijd doen.

Laden is dus niet ingewikkeld, maar een kwestie van wennen. Binnen een paar weken lukt dat en juist is een kort proefritje in een elektrische auto eigenlijk veel te kort. Probeer de auto altijd iets langer mee te krijgen. Plan een forse rit via Fastned en ontdek dat afstanden totaal geen probleem zijn. En corona heeft ons intussen geleerd dat leven met wat meer rust beter voor het welzijn van de mens is. Daarom is zo’n break bij Fastned eigenlijk best lekker.

Volgende week deel 2

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten