076-5711933

Masterclass

Elektrisch rijden deel 3

Aangeboden door Lexus Breda

Deel 3 van de MasterClass Elektrisch Rijden is gelukkig de voorloper van het laatste deel, de impressie van de honderd procent elektrische Lexus UX 300e.

Elektrisch rijden

Ted Sluymer, automotive trendwatcher en elektrisch rijder

Hoe nu verder?

Elektrisch rijden is hoe dan ook de toekomst die er nu al is. Of er nog veel gaat veranderen? Ja, natuurlijk. Is dat een reden om nog geen elektrische auto te gaan rijden? Ik zou niet weten waarom niet. Als je nu een brandstofauto koopt en er vijf jaar in rijdt, is er na vijf jaar ook van alles nieuw en gewijzigd. Al was het alleen al dat je tegen andere meters aankijkt, andere bekleding, een nieuwe jas en uiteraard de nodige onderhuidse vernieuwingen. Misschien zelfs een nieuwe motor. Met elektrische auto’s is het precies hetzelfde. Er is genoeg te veranderen en er zullen ook een hoop andere varianten bijkomen. Nieuwe modellen die inhaken op de stedelijke mobiliteit die heel anders gaat worden.

Stel je maar een binnenstad voor met alleen kleine deelauto’s, zoals de smartjes van car2go in Amsterdam. Er staat er altijd eentje in de buurt. En wist je dan je per 100.000 bewoners maar een paar honderd nodig hebt. Inderdaad, zo weinig rijden we eigenlijk maar. Die autootjes zijn voldoende en voor de rest rijden er smalle elektrische bestelautootjes om spullen te bezorgen. Vroeg of laat zal er wel een drone aanbellen en je pakketje bezorgen. Maar denk je eens in: schone lucht in de stad, geen uitstoot, niets. Ruimte om te wandelen, te winkelen, te socializen.

Niets blijft hetzelfde en dan is de overstap van brandstof naar elektrisch rijden nog maar eenvoudige stap. Dat coronagedoe heeft ons al geleerd dat we best wat meer thuis kunnen werken. Dat zal voor de banketbakker wat lastig zijn, maar heel veel mensen zullen het best lekker vinden om een paar dagen per week de file te kunnen vermijden. Ik voorspel vroeg of laat ook een vierdaagse werkweek van dertig uur. Over een jaar of wat hebben we twintig miljoen mensen in Nederland en dus mensen genoeg om wat minder te gaan werken.

Maar maak je niet druk, alles gaat stapje voor stapje. Zoals ook niet de hele wereld morgen al elektrisch rijdt. Het leuke is dan wél dat als je een stapje wilt maken, dat het ook kan. Ik vergelijk de veranderende mobiliteit wel eens met ons eetpatroon. We doen maar wat tot onze buik de broek uit kruipt en pas dan gaan we over eten nadenken. We laten wat dingen achterwege en in eerste instantie zelfs met tegenzin, want het was wél erg lekker. Dan hoor je links en rechts wat over dieet zus en afslanken zo. Opeens ga je bewuster nadenken. Vergelijk dat nu eens met autorijden. Ooit druk gemaakt over uitlaatgassen? Milieu, klimaat, bedenk het maar? Niet dus. Gewoon benzine of diesel en als het stonk dan was dat maar zo. Totdat de tijden veranderden. Nu weten we het allemaal en moeten we, best een beetje tegen onze zin, veranderen. En we zijn ongelooflijke gewoontedieren. Wat altijd goed ging, kan toch nog wel een tijdje?

Ja, het kan allemaal nog wel een tijdje. Alleen komen de nieuwe regels steeds dichterbij. Vandaar dat we elektrisch gaan koken. Steeds meer draadloos stofzuigen, praten tegen de magnetron in plaats van op de toetsen drukken en nooit meer printen. En natuurlijk elektrisch gaan rijden. Met batterijen of op waterstof en uiteindelijk op zowel het ene als het andere.

Jeetje, vraag je je af, wanneer vertelt-ie nu eindelijk eens hoe de Lexus UX 300e rijdt? Objectief en zo. OK, volgende ronde.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten