076-5711933

Masterclass

Elektrisch rijden deel 2

Aangeboden door Lexus Breda

De eerste volledig elektrische Lexus komt steeds dichterbij. Zoals elektrisch rijden ook stapje voor stapje dichterbij komt. We willen u graag zo goed als mogelijk informeren over elektrisch rijden. Autojournalist Ted Sluymer vertelt objectief hoe de wereld van de elektrische mobiliteit er uit gaat zien. Een flink verhaal in vier delen. Het laatste deel is zijn testverhaal over de Lexus UX 300e. Zover is het nog niet, eerst deel 2. 

Hartelijke groet,
Team Lexus Breda

Elektrisch rijden

BatterijGedoe ??!!??

Ted Sluymer, automotive trendwatcher en elektrisch rijder

Elektrische auto’s werden door de overheid (te) stevig gesubsidieerd en dat heeft het imago geen goed gedaan. De elektrische auto zelf kan daar niets aan doen, maar het leverde wel veel mensen op die de elektrische auto graag afbranden. Bijvoorbeeld vanwege de batterijen. Die zijn zwaar, kwetsbaar, onbetrouwbaar, temperatuurgevoelig, kunnen ontploffen, zijn niet afbreekbaar en ga maar door.

Verschrikkelijke dingen dus, die batterijen. Wordt de wereld straks opgezadeld met batterijkerkhoven? En meer van dat soort verhalen. Vraag je iemand naar de bron dan springen ze snel uit het raam. Waar komen al die geruchten dan vandaan? Het antwoord is heel simpel: van mensen die de ballen verstand hebben van batterijen.  

Johan Cruijff…

Lang geleden zat er lood in accu’s. Dat was tamelijk ongezond bleek op een gegeven moment. Inderdaad, lood is niet zo best. We zijn nog steeds bezig om waterleidingen te verwijderen. Lood zit gelukkig niet meer in de autobatterijen die we nu gebruiken.  Het zijn nu moderne batterijen, maar het is 2020 en er kan zomaar sprake zijn van nieuwe ontwikkelingen. Zo wordt er hard gewerkt aan grafeenbatterijen. Dat is een interessante ontwikkeling en een flinke stap vooruit. Het rendement van een grafeenbatterij is aanzienlijk hoger, de auto wordt weer lichter, maar het is vast niet de laatste ontwikkeling. We kunnen het rustig afwachten, want de huidige batterijen hebben een héél lang leven. Wat komt dan al die kritiek vandaan? 

Kritiek op elektrische mobiliteit is meestal een kwestie van onwetendheid. En gebrek aan ervaring natuurlijkEr wordt dan ook steevast beweerd dat die accus als ze het niet meer doen op een grote hoop worden gegooid en dat ze verder onbruikbaar zijn. Om te beginnen zijn batterijen voor 96 procent te recycleren. Geloof me, het zal niet lang duren op dat is honderd procent. Veel interessanter is echter hoe lang een batterij te gebruiken is. En wat de capaciteit is na verloop van tijd. Dat is natuurlijk van belang als je een gebruikte elektrische auto koopt. In de praktijk gaat een batterij zo’n 1-2 procent per jaar achteruit. Meestal meer één dan twee trouwens. Na tien jaar is er dus nog 80-90 procent capaciteit over. Daar heb je dus nog iets aan. Zelfs als de auto veel langer in gebruik blijft, laat de batterij het niet afweten. In dat opzicht is de auto ook zeker duurzamer dan een brandstofauto. En voordeliger in onderhoud, want er zitten veel minder onderdelen in een elektrische auto. Maar wat kunnen we per saldo nog meer met die batterijen van elektrische auto’s? 

Er zijn batterijen die gebruikt kunnen worden als wallboxDe stroom van zonnepanelen eindigt in de wallbox en kan gebruikt worden om je auto mee op te laden. Gratis stroom dus en dus een aardige besparingIs dat alles? Nee hoor, als je stroom over hebt, heb je verlichting voor je huis. Werkt dat? Ja hoor, dat werkt zelfs ook in het groot. Héél groot zelfs. Stel je voor dat je voor een voetbalstadion een serie wallboxen gebruikt als noodverlichting. Dus als de reguliere verlichting het begeeft, schakelt de stroom in en kunnen alle toeschouwers weer zien wat de voetballers op de grasmat allemaal doenKlinkt dat utopisch? Of dat al wordt toegepast? Ja hoor, en u kent het stadion beslist. Het is de Johan Cruijff Arena in Amsterdam. Met autobatterijen als perfecte noodverlichting. 

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten