Menu Sluiten

Geheimen van de Lexus IS F

Om de veiligheid van de inzittenden te waarborgen heeft Lexus ontelbare voorzieningen in elke auto aangebracht. Vaak ook spelen landelijke eisen een rol en worden er nog meer maatregelen getroffen. Veiligheid is nu eenmaal een belangrijk item. Zo is de topsnelheid van de IS F afgetopt. Je kunt je gaspedaal tot het asfalt doordrukken, de snelheid van de auto komt niet boven de 250 km/u. Die afstelling varieert, maar heeft niets te maken met de regelgeving. Zo mag je in Nederland maximaal 130 km/u en zijn er geen uitzonderingen. In Duitsland wel.

De snelheidslobby in Duitsland heeft het toch maar mooi voor elkaar dat je nog steeds zo hard mag rijden als je maar wilt. Er is géén grens, maar wél een adviessnelheid van 130 km/u. Als je, voor Nederlandse begrippen, lekker doorrijdt met 130 op de teller, dan vliegt er zonder blikken of blozen een Mercedes langs met een gangetje van dik tweehonderd. Of erger: een auto blaast zó hard dat je niet eens ziet of het een Porsche of een telg uit de AMG-familie is.

Stel dat je de begrenzer even buiten werking stelt van een Lexus IS F...

In Duitsland is de IS F afgesteld op 270 kilometer, ruim twee keer de geadviseerde snelheid bij onze buren, maar je mag zelfs harder. Wanneer je bij de IS F alle spierballen uit de kast trekt, komt de teller boven de 300 km/u. Sterker nog: de maximum snelheid van de auto wordt dan 314 km/u. En zelfs dan is de auto nog héél erg veilig. De begrenzer is aangebracht omdat het rijden met die hoge snelheden ook om stuurmanskunst vraagt. Je moet weten waar je mee bezig bent. Plankgas op een recht stuk gaat meestal nog wel, als is het maar eventjes. Bochtenwerk vraagt veel meer vaardigheid. Dat Max Verstappen bochten met 250 km/u neemt, wil nog niet zeggen dat we dat allemaal kunnen.

Accelereren is dan weer een legaal feestje. Dat mag, mits de omstandigheden het toelaten en er geen sprake is van gevaarlijk rijden. Dan komt Oom Agent om de hoek kijken en zal je op de vingers tikken. Snel accelereren geeft een kick. De Lexus IS F sprint van nul naar honderd in 4,8 seconden. Dat is razendsnel, maar er zijn Amerikaanse tijdschriften die de auto hebben getest en 0-97 kilometer klokten in 4,2 seconden. Waarmee niet alleen gezegd is dat Lexus bescheiden is als het om informatie gaat, maar ook dat het Japanse premiummerk veel meer onder de motordeksel heeft dan in de brochure staat.

Share

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten