Ferrie de Nerée: dubbel gevoel, passie en toch maar

Afscheid van Ferrie de Nerée
Na bijna een kwart eeuw is er de nieuwe uitdaging.
Toch is hij niet helemaal weg.
Het hoofdstuk Lexus Breda.

Afscheid van Ferrie de Nerée
Na bijna een kwart eeuw is er de nieuwe uitdaging.
Toch is hij niet helemaal weg.
Het hoofdstuk Lexus Breda.
- Tijdstip: ergens in de beginjaren negentig;
- Locatie: een rudimentair hoekje in een Toyota-showroom aan de Bredase Crogtdijk;
- Rekwisieten: een tweetal auto’s van een tamelijk nieuw merk van weliswaar excellente maar vooral onbekende kwaliteit, een koffiezetapparaat met cupjes die zorgen voor een excellente koffiebeleving, alsook een stapel brochures die niet lukraak mogen worden weggegeven en vooral bestemd zijn voor serieuze klanten, liefst kopers van een Lexus, het onbekende automerk dat moet worden bemind;
- Personen: Jac van Dorst en Ferrie de Nerée;
- Blik: oneindig;
- Perspectieven: idem dito;
- Bandbreedte: iets minder;
- Tekst: Ted Sluymer
Ferrie de Nerée komt na uiteenlopende avonturen in de autowereld terecht bij de op dat moment al fameuze autobedrijvenbundel van Jac van Dorst. Het klikt tussen de heren en Van Dorst geeft de jonge De Nerée een stukje ruimte dat vooral wordt benut om te kijken of er rek in het elastiek zit. Jeune premier Ferrie heeft namelijk wél ideeën over het hoe en wat en vooral over de toekomst van het nieuwe automerk waarvoor hij een doortastende liefde ontwikkelt.
Die liefde wordt waargenomen door Jac van Dorst die hem een voorzichtige carte blanche geeft. ‘Til het merk van de grond en maak van Lexus Breda het mooiste dealerbedrijf van Nederland.’ is de stellige opdracht van de man die eerder een boeiende reeks autobedrijven het licht liet zien en de grootsheid van Lexus feilloos aanvoelt. Ferrie de Nerée ook.
Een nieuw automerk een plek in de markt geven, is voor een autodealer zoiets als een Tantaluskwelling. Niet voor Ferrie de Nerée.
Ferrie de Nerée: ‘Alles marcheerde bij Lexus Breda als een geöliede machine. Het team was subliem op elkaar ingespeeld, Jac was de perfecte teamleider en ik kreeg de speelruimte om met al die mensen Lexus Breda uit te bouwen tot het onderscheidende bedrijf zoals we dat van meet af aan wilde realiseren. Maar ik had nooit durven voorspellen dat het contact met klanten zo wortel zou schieten dat je nauwelijks afscheid kunt nemen.’