076-5711933

Elektrisch rijden: waarom en wanneer?

Per saldo ontkomt niemand aan elektrisch rijden. Wie het nu al wil, heeft een beperkte keuze en ook bij Lexus is op dit moment maar één volledig elektrische auto beschikbaar. Of beter gezegd: onderweg. De overheid heeft bepaald dat vanaf 2030 nog uitsluitend elektrische auto’s verkocht mogen worden. Je kunt elektrisch rijden dus nog een tijdje voor je uitschuiven. Of je kunt instappen. Laten we het wanneer en waarom eens op een rijtje zetten.

Dit artikel is geschreven in de coronaperiode. Het causale verband met elektrisch rijden ligt dichterbij dan gedacht. Er gaan stemmen op dat we na corona niet terug moeten naar de oude situatie, maar dat we moeten denken aan nieuwe omstandigheden, nieuwe mobiliteit. Versneld naar elektrisch rijden? Is een optie natuurlijk. Misschien wel nét zo logisch als minder rijden. Als het kan bijvoorbeeld meer thuis werken. 

Argumenten vóór elektrisch rijden zijn al heel lang uitgekauwd, maar stukken minder CO2 is het zwaarstwegende argument. Wetenschappelijk aangetoond allemaal. Er is nóg een argument: de kwaliteit van elektrisch rijden. Als je nog nooit elektrisch hebt gereden en voor de eerste keer in zo’n batterij-auto stapt, ervaar je het verschil met een brandstofauto. Het is in de eerste plaats anders, maar zó anders dat je het nauwelijks kunt vergelijken. Er speelt namelijk nog een factor: in een elektrische auto ga je rustiger rijden. 

Aan boord van een elektrische auto heerst rust. Je hoort geen motor. Het enige geluid komt van rijwind en banden. Er zijn hele stille brandstofauto’s, maar een elektrische auto is stiller dan stil. Ervaar het, daarna weet je het. Is dat een argument? Wie graag naar muziek luistert, zal met verbazing constateren dat zelfs de flageoletten van een violist prachtig hoorbaar zijn. In het muisstille interieur krijg je de rust op een presenteerblaadje aangeboden. Het leidt tot een rustiger rijgedrag en dat heeft niets te maken met de borden die de snelheid beperken tot honderd kilometer per uur. Rust aan boord van een auto leidt trouwens ook tot een hogere veiligheid. Alweer wetenschappelijk aangetoond.

De kick van snelheid ontbreekt echter niet. Elektrische auto’s accelereren razendsnel, sneller dan vrijwel alle brandstofauto’s en rapper dan veel sportauto’s. Voor wie dat te vaak doet: wij leveren graag de nieuwe banden. Voordeel van elektrisch rijden is dat de slijtage van banden en remmen veel minder is dan bij een brandstofauto. Scheelt dus een flink portie stikstof, vandaag de dag ook een item.

Als u de toekomst nu wilt rijden, is de nieuwe Lexus UX 300e wellicht de mooist denkbare combinatie. Het nieuwe rijden verpakt in het favoriete automerk. Dat zal in de praktijk ook prima gaan bij een kilometrage van 200-300 kilometer per dag. Dat hebben we al eerder uitgelegd. De UX 300e past daarom perfect in het plaatje van het nieuwe rijden.

Vraagt u zich nu af wanneer u in moet stappen? Moeten is dwang, daar doen we niet aan, maar het nog dit jaar. Als early adopter leggen we u graag in de watten, al weten we van tevoren dat u in no time razend enthousiast zult zijn. Het nieuwe rijden staat in augustus in onze showroom. Er over praten doen we nu al. Met u?

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten